četrtek, 26. marec 2009

Was Buddha an asshole?

Najprej: kdo je bil Buddha je najbrž jasno vsem: princ, ki je živel v izobilju, se mu odrekel in fural totalno askezo, nato pa izbral "srednjo pot" in doživel razsvetljenje.

Nikakršno božanstvo, noben božji sin, nikakrša inkarnacija Višnuja; človek, ki je s svojimi lastnimi silami in sposobnostmi dosegel "nedosegljivo". Do tu vse lepo in prav. Problem se v moji glavi začne, ko preberem:
Namo Tassa Bhagavato, Arahato, Samma-sammbuddhassa.
Homage to Him, the Blessed One, the Worthy One, the Perfectly Enlightened Buddha.

Seveda Him z veliko začetnico, pa Lord pa King pa svašta še se mu reče. No, saj Elvis je tudi King za marsikoga, in še vedno živ... (zame je edini King - Stephen). Hm, recimo, da si Shakyamuni zasluži tako hvalo in zahvalo, ker je ostal med nami (no, med njimi) kljub razsvetljenju in je svoje znanje in vedenje tako radodarno razdelil med zainteresirane. Pa je res?
Ko je po razsvetljenju sedel pod svojim fikusom (banyan) in razmišljal, če naj ostane "tu" in izpili do popolnosti svoje vrline, je ugotovil, da ni nikgar na svetu, ki bi bil bolj vreden od njega in bi ga torej lahko učil (skromnost je bila ena njegovih odlik). Ugotovil je, da je edino, kar lahko še tukaj počne, da sam časti Dhammo, ki jo je sam realiziral. Toliko o dobrohotnem učitelju. Seveda se je vmešal Brahmā Sahampati, ki mu je bral misli, in se je materializiral iz svoje Brahma dimenzije pred Nijim s prošnjo, naj ostane in širi svoje znanje. Đabe. Trikrat je moral ponovit vajo in vmes skromnemu Buddhi krepko pihat na dušo in sladke besede podkupovanja in prilizovanja uporabljat, da je On končno blagovolil rešiti ljudi iz neznanja...Ah, such a noble spirit...
The Blessed One... Ko je Buddha prvič po razsvetljenju obiskal svoj dom (in sina in ženo, ki ju je tako "nesebično in ljubeče" zapustil), se je njegov polbrat Nanda ravno poročil s prelestno Janapado Kalyani. Buddha ga je z nizkotno prevaro zvlekel od ljubeče žene in ga s podkupovanjem naredil meniha. Nanda je namreč svojega polbrata zelo cenil že pred razsvetljenjem. Po poročnem slavju je Buddha dal Nandi svojo skodelo in odšel, ne da bi jo vzel. Nanda je stekel za njim v uapnju, da jo bo vsak trenutek vzel, Buddha pa nič. Iz spoštovanja mu je Nanda sledil z ono bedasto skodelo in nato ostal z njim (cepec). Kot menih je strašno trpel, ker je pogrešal ženo, zato je to tudi povedal Buddhi. In kaj je naredil ljubeči Buddha? Popeljal ga je v Tavatimsa nebesa in mu pokazal nebeške ninfe. "Nanda, so lepše te ninfe ali tvoja žena?" ga je vprašal.
"Prečastiti, Janapada je kot opica v primerjavi s temi ninfami."
"Veseli se, Nanda, zagotavljam ti, da jih boš imel, če boš vztrajal v vsemu, kar zahtevam od tebe."
A ugibamo Nandin odgovor? Prase jedno, pa še videl je svojo ženo, kako je jokala, ko je odhajal.
The Blessed One, indeed.
How about The Worthy One? Pa gremo z zgodbico...
Maha Kassapa, Njegov učenec, mu je bil bojda zelo zelo podoben.

Ko sta enkrat skupaj žicala (kralji ulice), se je neka ženska zmotila in dala miloščino Buddhi, ker ga je zamenjala za Kassapo. Ko je ugotovila napako, je brž vzela nazaj (o, ti predrznica ti!) iz Buddhove sklede in dala Kassapi. Zgodba bi se lahko končala tukaj, a modri viri navajajo, da je ta ženska eden izmed redkih ljudi, do katerih Buddha ni pokazal dobrote v nebenem življenju. WTF? Pa kaj ti je, prokleta gnida zamerljiva? Predvsem pa pozor na besede "ena izmed" - a torej ni bila edina? Izjeme, ki potrjujeo pravilo? Ne me basat, nekdo, ki sebe okliče za najboljšega med vsemi, ne sme poznat izjem, še najmanj, če to zahteva od drugih. Vsi epiteti o svetosti odpadejo že pri eni izjemi, kaj šele pri eni izmed... Tako smo razsvetljeno dobri prav vsi - dobri smo s tistimi, s katerimi hočemo (ali pač kaj pričakujemo od njih). Worthy? Ja, ene krepke pedagoške zauišnice!
The Perfectly Enlighted... hehe, postaja zabavno. Veliko se govori in piše o zgodovinskem pomenu Buddhovega enakopravnega odnosa do žensk, ker jim je kot prvi omogočil vstop v neko versko organizacijo in ker naj bi jim na splošno dvignil veljavo. Khm.
Ananda: Kako naj se obnašamo, o Gospod, glede žensk?
Buddha: Se delamo, da jih ne vidimo, Ananda.
Ananda: Ampak, o Gospod, če pa jih le vidimo?
Buddha: Potem ne govorimo z njimi, Ananda.
Ananda: Kaj pa če one govorijo z nami, o Gospod?
Buddha: Potem pa bodi previden, Ananda.


Ženske so lahko postale bikkhuni (nune) šele potem, ko je Buddha to željo (na Anandino prigovarjanje) izpolnil - kot prvi - svoji mačehi in teti (v isti osebi) in še to šele po neskončnem prigovarjanju, da ga je mačeha posvojila in dojila po smrti Njegove matere. S težko muko je emancipirani Buddha to sprejel in takoj postavil osem pravil za nune, ustavimo se le pri prvem in zadnjem:
1. Bikkhuni (nuna), čeprav ima za sabo 100 let Višje Posvetitve, mora pozdraviti, častiti in opraviti vse potrebne dolžnosti do bikkhuja (meniha), pa čeprav je ta šele isti dan prejel Višjo Posvetitev.
8. Bikkhune ne smejo oporekati bikkhujem, bikkhuji lahko oprekajo bikkhunam (težave s sklanjanjem, zaradi tujk, ne zarad hrbta).
Well well...
Was He, the Blessed One, the Worthy One, the Perfectly Enlightened Buddha - an asshole? Naj si vsakdo misli svoje in najde odgovor, vprašanjen ostaja moje.
In ne glede na odgovor, Pot - Srednja Pot ostaja vredna truda, njegova načela vredna spoštovanja, njegov moralni nauk vreden upoštevanja.

1 komentar:

  1. Kar jaz mislim, je to, da preveč bereš. In (čeprav se neumno sliši - saj to pa ja ni mogoče!) preveč misliš.

    Zato je takrat par, ki je dobil znanje na zemljo, le tega uničil, skuril, da ne pride v roke ljudem. Kajti oni naredijo zgodbo. Kajti oni naredijo religijo. Kajti oni spišejo sveto pismo. Kajti oni spišejo zakone.

    V resnici pa - je pomembno samo tisto, kar čutiš, zaslutiš, sanjaš ... - tisto, s čimer si ves prepojen.

    Priklon mojemu prijatelju. Janja

    OdgovoriIzbriši

STATISTIKA